×

Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
Case Postale 20
1000 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

Newsletter

Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

×

Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
Case Postale 20
1000 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

Newsletter

Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

[ob]seen spectacle ×

Première at CCN / Festival Le Temps d’aimer in Biarritz (F), September 16th, 2003. Choreography for 6 dancers.

With [ob]seen, Philippe Saire reflects upon the limits within which audiences feel at ease. What is it desirable to reveal, what is better hidden ? Where does modesty end, indecency begin ? Today the rule is “show everything, hide nothing” – but for some this amounts to obscenity. [ob]seen explores the theme of spotlighting individuals and their intimate sphere, with the upheavals which can result. This piece is presented as the reaction to a deviancy. Evoking images which we may find either captivating or aggressive, the work investigates the sensations that these images generate.


Before every beginning is the theme. In order to remain potentially creative, the working method must allow the theme to evolve, if necessary breaking new paths. But first and foremost, the theme must be a questioning process.

[ob]seen

Here, the questioning process is applied to ask what “may” and “may not” be presented to an audience. In today’s media, as well as in the performing arts, opinions as to what may or may not be displayed to public gaze, over a field extending to the most intimate domains, is undergoing basic reconsideration. The nakedness of the inner self is more revealing by far, than simple physical nudity. Formerly, the private sphere was always in the background as an inviolable retreat from the exposure of everyday life. Today however, even this sanctuary is becoming more and more vulnerable, sometimes to the point where it dissolves entirely, and the private becomes public.

My idea for this work is to demonstrate a reaction to what I consider to be a form of decadence: taking the intimate and the banal as a focal point for the performing arts. To bring back some of the enchantment that we are in danger of losing.

Coming from the world of dance, this variant of the questioning process may appear somewhat serious, and more suited to a verbal form of expression. But for me, the expressive power of dance lies in the physical contact and the movement, by which any theme can be addressed. In this choreography, the aim is to translate all aspects of the theme into a language involving only the senses. To allow intuition to take the place of explicitness.

Philippe Saire, choreographer


In 2001, I developed a new method of choreographic conception, which led to two new works: Impostures and Les Affluents. In this concept, a creative environment is set aside for each dancer. The framework and choreography of Les Affluents were the results of individual research based on primary reflection. This allowed the work of the dancers to be influenced by a field of experience noticeably richer and more radical than formerly, considerably amplifying each one’s characteristic presence, both in the conceptual phases and onstage.

For a number of years I have been giving more and more importance to implementing this method. It has allowed me to develop my techniques for the direction and support of our team, in motivating them for new projects, in managing time and resources dynamically, and in the many auxiliary functions which my position demands. This approach comes, perhaps, from my increasingly strong belief that choreographic creation is a human adventure. The new process is being continually refined; its success depends on the people involved, and the way it is used to transmit the message embodied in the work.

The concept’s main objective is to provide sufficient time and space for each individual to develop their specific attributes and potential. The finished work will then incorporate the results of the imaginative and practical contributions of all participants. In the first instance the global structure of the work is developed by intuition and “lightning sketches”, comparable to the preparatory drawings made by painters before putting brush to canvas. The ideas emerging at this stage are recorded, and later on assessed, selected and refined, to take their place in the final choreography. The working method I have gradually developed is unusual for a choreographer. At an early stage the global structure is defined, and from this point the content of the message, the rhythms and the priorities can be discerned more and more clearly, and translated into movements and effects.

Philippe Saire


[ob]seen shakes up a few performing conventions (…) The sexual reference is torpedoed by sudden humorous touches which appear as if from nowhere (…) Philippe Saire’s strength is drawn from theses provocative missiles of meaning. Support and touch are the two main characteristics of his excessive art. Partners do not, for instance, simply brush past one another; they grab hold of each other, pummelling and kneading the flesh like dough. Such is the mastery that it transcends the context of the sketch to attain the heights of pure movement. A movement which at times raises up the group in waves, in a common élan composed of falls, fights, and high energy spirals. Muriel Steinmetz in L’Humanité [France], 23 September 2003.


Choreography in collaboration with the dancers
Philippe Saire


Assistant
Youtci Erdos


Dancers
Karine Grasset Melgar, Mickaël Henrotay Delaunay, Sun Hye Hur, Alexandre Iseli, Mike Winter, David Zagari


Set design
Massimo Furlan


Lighting
Laurent Junod


Sound design
Christophe Bollondi


Costumes
Isa Boucharlat


Stage manager
Yann Serez


↳ PHOTOS HD
↳ TECHNICAL RIDER

Past dates

CCN
Biarritz (FR)
16.09.2003
16.09.2003
Berne (CH)
20.09.2003
21.09.2003
Yverdon-les-Bains (CH)
27.11.2003
27.11.2003
Catane (IT)
13.12.2003
14.12.2003
Lausanne (CH)
12.11.2003
23.12.2003
La Chaux-de-Fonds (CH)
16.01.2004
17.01.2004
Zürich (CH)
30.01.2004
31.01.2004
Lausanne (CH)
17.11.2004
21.04.2004
Budapest (CH)
19.10.2004
20.10.2004
Lucerne (CH)
28.10.2004
29.10.2004
Stockholm (SE)
05.11.2004
06.11.2004
Berne (CH)
27.11.2004
27.11.2004