×

Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
Case Postale 20
1000 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

Newsletter

Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

×

Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
Case Postale 20
1000 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

Newsletter

Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

Don Quixote spectacle ×

Première at theatre Arsenic, Lausanne, October 31st, 1990.

Let us leave the imagery there where it is to be found – among souvenir shops, or buried in children’s books. There, where Don Quixote resembles the images of our creation, there where we already no longer resemble our own.

Let us talk about a fictitious character, who evolves in an unsettled world abounding in pretence. Who tirelessly pursues his image, in order to free himself of it, or to cling to it. Who could find sustenance in shadows.

Let us talk of the faculty of the character to deform his perception of the world.


We are not going to tell you the story of Don Quixote, therefore there is no point in looking for Sancho Panza! Rather we are seeking inspiration in the universe of Don Quixote and not endeavoring to retranslate the works of Cervantes.

What we are dealing with is the power of imagination, of its faculty to transform an awareness of the world. Of this artifice which we create, enabling us to live; of the indispensable illusions. Of our faculty in creating a world, repudiating all that surrounds us. Of our contradictions in treating those who, like Don Quixote, withdraw into their own world, as being mad.
In short, the human condition.


Saire’s Don Quixote was a metaphorical evocation which opened onto wider horizons dealing with dance conventions and even the human condition. Tapestry panels repeatedly unfurled to set the scene, only to be hurled away by dancers rejecting historical specificity. They preferred to pursue their own shadowy ideals, to fight their own internal demons.
Saire presented his piece as a context for an impressive choreographic talent, able to create vivid graphic shapes and contrapuntal patterns.

Nadine Meisner, The Times 13.05.1991

Vibrantly coloured, intricately detailed tapestries illustrating scenes from the life of Don Quixote unfurl ceremonously and dissect the space. But the dancers hurl them from the stage. No Chevalier, no Sancho Panza, no windmills. This is Cervantes’ universe from the inside – the joyful battle of life fought on great plains against wide horizons, a battle which saddens with mature regret in the shadows of undiscovered corners.
The three men and two women of Philippe Saire’s company are heroic in their exploration of this densely poetic landscape, urged on by the insistent rythms of Martin Chabloz’ brilliantly atmospheric score.

The Place, London, May 1991


Paul Adler, Alain Barraud, Eric Bart, Roger Baudet, Jean-Pierre Baur, Miguel Cervantes, Carline Coigny, Alberto Daniel, Pierre Degaudenzi, Odile Ferrard, Boris Fischer, Jacques Gardel, Christiane Glauser, Laurence Imhoff, Marie-Claude Jéquier, Bernard Krähenbuehl, Eric Lesquereux, Reinhold Metz, Chantal Michetti, Brigitte Monod, Ursula Murkens, Jean-Michel Pellegrino, Marinette Pradervand, Serge A. Receveur, Gianni Schneider, Albrecht Schwarz, Alain Suard, Michel Thévoz, Rosanna Valle, Jacques Veillard, Laurette Wettstein, Jacques Zeller.


Choreography
Philippe Saire


Dancers
Corinne Layaz / Julie Salgues, Evelyne Nicollet / Rahel Vonmoos, Marc Berthon, Philipp Egli / Charles Linehan, Philippe Saire


Music
Martin Chabloz


Set design
Jean-Marie Bosshard, Thierry Baechtold


Paintings
Antoine Delarue


Réalisation des décors
Thea’dec, Deco Dac


Lighting
Christian Yerly


Costumes
Jocelyne Pache, Elf Kirchhofer


Administration
Natacha Noverraz, Sylvie Jeanguenat


↳ PHOTOS HD
↳ TECHNICAL RIDER

Past dates

Lausanne (CH)
25.10.1990
25.10.1990
Lausanne (CH)
31.10.1990
18.11.1990
Genève (CH)
22.11.1990
25.11.1990
Paris (FR)
27.11.1990
27.11.1990
Montréal (CA)
05.12.1990
05.12.1990
Baden (CH)
12.01.1991
12.01.1991
Zürich (CH)
31.01.1991
03.02.1991
Morges (CH)
07.02.1991
07.02.1991
Yverdon-les-Bains (CH)
22.02.1991
22.02.1991
Hambourg (DE)
06.03.1991
09.03.1991
Lille (FR)
20.03.1991
20.03.1991
La Paz (BO)
26.03.1991
27.03.1991
Cochabamba (BO)
01.04.1991
01.04.1991
Guayaquil (EC)
05.04.1991
05.04.1991
Quito (EC)
11.04.1991
12.04.1991
Bogota (CO)
17.04.1991
18.04.1991
Amsterdam (NL)
22.04.1991
23.04.1991
Verscio (CH)
02.05.1991
02.05.1991
London (UK)
06.05.1991
07.05.1991
Francfort (DE)
25.07.1991
27.07.1991
BOA
Luzern (CH)
25.09.1991
28.09.1991
Bulle (CH)
16.10.1991
16.10.1991
Bienne (CH)
29.10.1991
29.10.1991
Berne (CH)
31.10.1991
03.11.1991
Hannovre (DE)
06.11.1991
06.11.1991
Nyon (CH)
16.11.1991
16.11.1991
Zürich (CH)
18.11.1991
18.11.1991
Winterthur (CH)
29.11.1991
29.11.1991