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Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
Case Postale 20
1000 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

Newsletter

Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

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Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
Case Postale 20
1000 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

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Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

Il faut que je m’absente spectacle ×

Première at Théâtre Sévelin 36, Lausanne, November 5th, 2008. Choreography for 5 dancers.

Created in November 2008 for a three week season at the Théâtre Sévelin 36 in Lausanne, Il faut que je m’absente (I really have to go now) is the second piece in a trilogy of works about the codes of entertainment, following Could i just draw your attention to the brevity of life? in 2006.


The second piece of work on entertainment … and disappearing.

It is a funny piece, with scathing humour. There are the usual characters and codes you would expect to find in this genre of show, but everything is out of place. An open appeal is made to the audience’s credulity; a sort of joyous threat seems to hover over the whole thing. All the numbers have something to do with disappearing. We are inviting the realm of pretence here: a world out of step with our own that does not seek to imitate the known, but simply refer to it.
If the «Great Disappearance», in its final form, means death, then the small disappearances presented here stimulate our desire for absence. Absence of appearance, of adults, of the weight that we have created… and of long personal lists…
Have you never felt like a rabbit frozen in the headlights of a car, paralysed by the explosion of light, hoping that no one has noticed you just as everything is bearing down on you?

In a magic trick, a real one, the moment of reappearance, of resurrection, is called the «conjuring». It has something in common with the splendour of a ceremonial uniform. And without this grandiose moment, the trick is worth nothing.
I believe that when we almost disappear, the reappearing has nothing special about it. It can be funny or moving, but also brutally plunges us once again into whatever we were absent from.
And perhaps the real magic trick is the fact that we continue.

Philippe Saire


Dis-appear: Cease to appear, become invisible. We’ve all dreamed of it. Here, we can see it on stage in a number pieces, knocked together in the same way we tinker with life, as well as we can, with all our awkwardness and our desire to believe. If these situations, these strange absurdities give rise to humour, our laughter also translates our tenderness towards these characters that are so like us.
Philippe Saire, choreographer


The playful spirit of Philippe Saire
(…) “Il faut que je m’absente” is the second in a trilogy of shows on the same subject: a revisiting of the codes of entertainment, particularly those relating to the circus and magic, and which also distorts them with a steely sense of irony, some frankly ferocious humour and also a good deal of tenderness. The piece serves up generous portions of laughter and comic situations, whilst managing to touch a very sensitive chord.
(…) The real challenge, therefore, is knowing how to dig beneath the lightness of the surface. The company succeed in this with great joy. The piece brings all our incoherence to the surface, our anxieties, all the things that hold us back, that bind us. The tone is continuously out of step, providing a kind of zone of liberty which allows each of us to experience our own sensations in relation to the language of dance.
If the show takes on the form of a series of apparently unconnected numbers, short twisted and quite original scenarios, in compliance with the codes of the ‘review’ tradition, it makes no sacrifices in terms of unity. Philippe Saire brings back movement and attitudes and uses them to weave a weft inspired by his playful and profoundly impertinent spirit.

La Liberté (CH), Elisabeth Haas, 8 November 2008

A close escape
In Lausanne, Philippe Saire is staging his second work dedicated to the world of illusion. In his magician’s hat, comedy, the need to escape and a few white rabbits. (…) By mixing reality and illusion, Saire shows he is a real troublemaker.

Le Courrier (CH), Dominique Hartmann, 8 November 2008

Disappearing declined
“Il faut que je m’absente“, Philippe Saire’s second creation at Sévelin 36, amuses and unsettles our perceptions. (…) For his new creation, produced in collaboration with all his dancers, the Lausanne-based choreographer engages in a perpetual game of contrasts by means of a series of powerful and precise movements. 24 Heures (CH), Corinne Jaquiéry, 7 November 2008
Saire, turning pleasure on its head
(…) Right from the very first minutes, the response is there on stage, simple and limpid: in the midst of the malaise, in the subtle game of creaking and groaning, which forces us to broaden our way of looking and obliges the audience to reflect beyond the images of pleasure that are provided by the performance. (…) The tenuous limit between voluntary flight and manipulation. Pleasure and violence. In this context, the choreography excels. The images it creates on stage are powerful in the sense that they intrigue as much as they unsettle. (…) Without resource to language and the rigidity of words, “Il faut que je m’absente” opens up a multitude of horizons of reflection. And establishes beyond any doubt, with power and panache, the possible association between pleasure and the search for meaning. The disappearance of the spectator in entertainment is not inevitable.

L’Hebdo (CH), Anne-Sylvie Sprenger, 6 November 2008


Choreography in collaboration with the dancers
Philippe Saire


Dancers
Pablo Esbert Lilienfeld, Matthieu Guénégou, Mickaël Henrotay Delaunay, Alexandra Macdonald, Violeta Todo, Mike Winter


Light design
Laurent Junod


Sound design
Christophe Bollondi


Accessories
Hervé Jabveneau


Costumes
Nadia Cuénoud


Costumes assistant
Célia Franceschi


Make-up
Nathalie Monod


Production assistant
Muriel Imbach


Magic consultant
Magic Waltrick


Scenery building help
David Baumgartner, Antoine Friderici, Stéphanie Rochat, Philippe Rossel


Technical manager
Yann Serez


Photographers
Mario Del Curto, erias


Graphic design
René Walker


Administration manager
Claudine Geneletti


Tour manager
Sonia Blot


Communication manager
Sonia Meyer, Christina von Helmersen


Finance manager
Régina Zwahlen


Secretarial work and direction support
Christel Welsch


Cleaning
Olivier Schubert


Thanks
Dominique Chauvet Gilbert, Christophe Gallaz, Sandra Korol, Fabrice Martin, Adrien Moretti, Théâtre Vidy-Lausanne, Philippe Weissbrodt


↳ PHOTOS HD
↳ TECHNICAL RIDER

Past dates

Olten (CH)
19.11.2008
19.11.2008
Lausanne (CH)
05.11.2008
23.11.2008
Lucerne (CH)
02.12.2008
03.12.2008
Berne (CH)
05.12.2008
06.12.2008
Zürich (CH)
05.02.2009
07.02.2009
Londres (UK)
05.06.2009
06.06.2009
Steckborn (CH)
03.12.2009
05.12.2009
Bâle (CH)
12.12.2009
13.12.2009
15.04.2010
17.04.2010
Lausanne (CH)
11.12.2010
12.12.2010