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Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
1004 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

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Teaser Actéon

Here's the teaser of Actéon!
Booking and infos: theatresevelin36.ch

Actéon, création 2018

La nouvelle pièce de Philippe Saire, Actéon, sera présentée au Théâtre Sévelin 36 du 14 au 25 novembre 2018.
Librement adaptée du mythe grec éponyme ; l’histoire de ce chasseur changé en cerf par la déesse Diane et déchiqueté par ses chiens. Centrée avant tout sur le mouvement, la pièce prend place dans l’univers fascinant, étrange et controversé de la chasse. Le mythe d’Actéon, tel qu’il est ici adapté, questionne de façon allégorique notre rapport au sauvage, une certaine « utopie de la nature » dont le discours du chasseur se fait l’emblème. Les notions de transgression, de métamorphose et de punition marquent ces allers-retours entre l’ordre physique et le merveilleux.

theatresevelin36.ch

Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

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Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
1004 Lausanne
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+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

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Actéon, création 2018

La nouvelle pièce de Philippe Saire, Actéon, sera présentée au Théâtre Sévelin 36 du 14 au 25 novembre 2018.
Librement adaptée du mythe grec éponyme ; l’histoire de ce chasseur changé en cerf par la déesse Diane et déchiqueté par ses chiens. Centrée avant tout sur le mouvement, la pièce prend place dans l’univers fascinant, étrange et controversé de la chasse. Le mythe d’Actéon, tel qu’il est ici adapté, questionne de façon allégorique notre rapport au sauvage, une certaine « utopie de la nature » dont le discours du chasseur se fait l’emblème. Les notions de transgression, de métamorphose et de punition marquent ces allers-retours entre l’ordre physique et le merveilleux.

theatresevelin36.ch

Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

Ether spectacle On tour ×

45 min, 2 dancers

This duo is the fourth part in a series of choreographic works in convergence with visual arts initiated by Philippe Saire. The new production plays on the evanescence of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.
In Black Out (2011), the movements of three dancers on white canvas drew shapes in black material. The audience, standing atop the stage, observed as both physical and graphic compositions were created and then undone. NEONS Never Ever, Oh! Noisy Shadows (2014) introduced the use of neon lights, in the glow of which two bodies appeared in chiaroscuro. The elaborate interplay of apparitions and disappearances continued in Vacuum (2015), where glimmers of the dancers’ flesh created a strange and mesmerising poetry that was both cold and delicate.
Ether furthers this reflection under the premise of two elements: a stage structured with a vanishing point and fumes. What these have in common is that they visually relate to disappearance and haziness respectively, through distance and the opacification of the air. With this combined effect, moving bodies acquire new and uncertain materiality.
With the success of Black Out (over 180 performances across the world) and the rise of the recent Vacuum (which has been performed almost 100 times), Philippe Saire cultivates the desire to create constantly reinvented formats.


Stage Design
This new project forms part of the Dispositifs series, in which spatial and lighting structures are the basis of the projects. Although the works focus on movement as well as on narration and images, it is the latter that lies at the root of the creative process.
In order to gain control of the smoke and the images created, the stage design includes a smoke aspiration and ventilation system as well as original sources of smoke. By definition difficult to contain, smoke is here confined to a triangular set where the stage manager can make it appear and disappear at will.
Apart from the interesting spatial constraint in terms of choreography, the walls structured into a vanishing point contribute to structuring the light and shade of the perspective, and to giving the whole production a pictorial dimension.
Choreography
Following the principle of this series, research is focused on image and dance. The image of the body is positioned in this specific “vanishing” space. The image of its materiality is in contrast with the evanescence of smoke, the way the body interacts with the smoke, whether it takes shelter in the smoke or tries to escape it or whether it fights it off or gradually assumes its shape.
Edward Hopper’s paintings with their timeless postures of bodies intuitively influenced the choice of a duo between a man and a woman. The relationship between the two performers, initially visual and spatial that is gradually built up, is based on tension between the material and the immaterial, which the stage design expresses.
In this series of choreographic pieces, if a narrative element is added, it comes second, as does the degree of narration. The beautiful images that developed with our technical research compelled the dancers to find their rightful place and work at times together on the design or leave room for just one or the other.
Clouds and smoke are iconic elements of individual imagination. Thus, the narrative is meant to remain open, and the smoke can be assimilated with either memories or fantasies.


We do not know which night we come from, or which night we are heading towards. We do not know if we were born at this date or in the depth of ages. We do not know if we are someone or just anybody. We do not know if we have a name or not. We do not know how the rustling woods of our youth has become the metallic jungle of the city. We do not know if that blazing spotlight is an obsessive memory or the State arresting us. We do not know if the noise of our footsteps is the sound of our bones in our flesh. We do not know if the sound that pulses in our ears comes from a ball or our heart. We do not know if our laughter is a scream. We do not know if the air dilates or consumes us. We do not know if we should move or stand still. We do not know if we should show ourselves or remain hidden. We do not know if we should sing or shut up. We do not know if our gesticulations are an expression of bravery or terror. We do not know if our actions are convulsions.
We do not know if the walls surrounding us are those of a shelter or a prison. We do not know if the floor is a piece of the sky. We do not know if our peers are looking after us or if they are gone. We do not know if they are watching us or if they are blind. We do not know if they love us or cheat on us. We do not know if we need them to be alone. We do not know if we should keep our records or erase them. We do not know if we are tired or if we are about to die. We do not know if we are stopping down at the ground to perceive our origins or dissolve ourselves in it. We do not know how to transform the passing time into a feeling of eternity. We do not know if the breath that takes us into death is borne from emptiness or stirred up by the gods. Not knowing has no effect on those who follow us. They carry on.

Christophe Gallaz, 2003


Is the study of fleeting images a subject? As images of aerial imagination, they either evaporate or crystallise. And it is between the two poles of this ever-active ambivalence that we must grasp them. The word “cloud” is right away evidence of this ambivalence between reality and imagination. Readers will immediately see what they want: a view or a vision, an outlined reality or a dreamt movement. What we ask of them is that they not only experience this dialectic, these alternate states, but also that they gather them into an ambivalence where we can grasp that reality is an ideal power and that dreams are a reality. Alas! The moment in this antechamber is short. One must admit that we soon see or we soon dream. We then become either the mirror of forms or the silent slave of inert matter.


Concept and choreography
Philippe Saire


Choreography in collaboration with the dancers
Marthe Krummenacher, David Zagari


Smoke and light design
Antoine Friderici


Sound design
Stéphane Vecchione


Costumes
Tania D'Ambrogio


Set construction
Hervé Jabveneau


Direction technique
Vincent Scalbert


Photography
Philippe Weissbrodt


Supports and partners
City of Lausanne, Canton de Vaud, Pro Helvetia – Swiss Arts Council, Fondation de Famille Sandoz.


↳ PHOTOS HD
↳ TECHNICAL RIDER

Past dates

Lausanne (CH)
25.04.2018
29.04.2018
22.05.2018
25.05.2018
Zürich (CH)
06.10.2018
07.10.2018