×

Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
Case Postale 20
1000 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

Newsletter

Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

×

Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
Case Postale 20
1000 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

Newsletter

Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

Le Palindrome spectacle ×

Première at Théâtre Sévelin 36, Lausanne, September 26th, 1995.

Triptych for five dancers, Le Palindrome is a dialogue between dance and visual arts, resulting from the collaboration between Philippe Saire and three Swiss artists: Francine Simonin, Carmen Perrin and Arnold Helbling.

Palindrome: n., a word, verse or sentence as “able was I ere saw Elba” that thread the same backward or forward.


The origin of the project was a series of experiments carried out in galleries and exhibitions, where the dancers performed in visual counterpoint to works of art already on show.

The three pieces making up this work are linked by an attempt to initiate a dialogue between the choreographer and the artists. It was expected that due to the widely diverse backgrounds of each, the result of every interaction would be different and completely unpredictable.

The reality was even stranger. From the beginning, at each rehearsal we found ourselves adrift in an elusive, uncontrolled situation permeated by a vague sense of powerlessness and insecurity.

It was as though the rather formal concept of building a bridge between dance and pictorial art had found an echo in other, unsuspected planes outside the influences of the works and movements themselves. As though we had become possessed by something unsuspected, something which gradually, through the links and constraints, the attachments and separations, the breaks and reconciliations inherent in our endeavours, became the driving force for the entire work. Something not of ourselves.

For us, these three pieces reflect the strangeness of our experience during their creation. They are of us, but are not ours -we rehearse and we perform them, but frequently we are surprised by our own interpretation.

All three pieces speak of passings between planes, and of the resistance encountered in attempting to pass. At the same time, they question the sacrifices imposed, and the losses conceded, in the transformations such passings demand.

Each passing is a movement and a direction; sometimes one way, sometimes the other, now logical, now unexpected. To and fro, backwards and forwards, like a perpetual palindrome.

Philippe Saire


A secret, strange and fascinating ceremony, … Le Palindrome offers and hour and a half of that poetry-in-motion whose secrets Philippe Saire keeps for himself.
24 Heures Lausanne (CH) 1995

Danced with dramatic propulsion and great nuance by the six formidable performers of Compagnie Philippe Saire, Le Palindrome can be seen through Sunday at the MCA. […] The piece is as profound as it is profoundly beautiful. The dancers capture the subtlest fibrillations of the heart and mind.
Chicago Sun Times (USA) 1998


Yaman, le MAD, Claude Ros, Chantal Michetti, Philippe de Rham, Marie-Claude Jequier, Mme Vauthey, M. Burgdorfer, Urs Stauffer, Odile Ferrard, Pierre Neumann, Serge Rochat, Jean-Claude Rochat, Bernard Kraehenbuehl, Jacques Richter.


Choreography
Philippe Saire


Dancers
Céline Perroud, Corinne Rochet, Fabrice Garcia, Stéphane Loras, Gilles Veriepe, Philippe Saire, Calvin Coderch


Set design
Francine Simonin, Arlold Helbing, Carmen Perrin


Music
Henryk Gorecki, The Puzzled Truth, Symphony of Love II, System 7, Sulfurex, Encephaloïd Disturbance, Niccolo Paginini, David Darling


Light design
Jean-Marie Bosshard


Costumes
Jocelyne Pache


↳ PHOTOS HD
↳ TECHNICAL RIDER

Past dates

Lausanne (CH)
26.11.1995
14.10.1995
New-York (US)
03.11.1995
04.11.1995
Montréal (CA)
15.11.1995
18.11.1995
Bâle (CH)
29.11.1995
02.12.1995
Zürich (CH)
06.12.1995
08.12.1995
Lucerne (CH)
17.01.1996
20.01.1996
Copenhague (DK)
08.02.1996
10.02.1996
Lausanne (CH)
22.04.1997
02.05.1997
05.06.1997
07.06.1997
Genève (CH)
10.06.1997
11.06.1997
Lausanne (CH)
08.07.1997
10.07.1997