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Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
Case Postale 20
1000 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

Newsletter

Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

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Cie Philippe Saire
Av. de Sévelin 36
Case Postale 20
1000 Lausanne
Suisse

+41 21 620 00 12 info@philippesaire.ch

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Interview - Vertigo (FR)

Philippe Saire was invited by Pierre-Philippe Cadert in Vertigo, La Première.

He talks about his relationship to dance, and above all about his last piece, Ether.

Listen to the program (in French): https://goo.gl/6mMdCF

Photos Ether

First pictures of Ether!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. Ether plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

The piece premiers April 25th - 29th at Théâtre Sévelin 36, Lausanne. Info and booking: https://www.theatresevelin36.ch

Ether - teaser is online!

This duo is the fourth part of a series of choreographic works in convergence with visual arts. It plays on a new aspect of our visual perception: the versatility of bodies in a smoked-filled and vanishing point-structured space, on the line between presence and absence.

25-29 April, Théâtre Sévelin 36, booking: theatresevelin36.ch
Wed & Thu 7pm, Fri & Sat 8pm, Sun 5pm  ;  15.-/10.-

Les Sirènes - Avant-première à la Cinémathèque Suisse

La Cinémathèque Suisse et le Théâtre de Sévelin 36 proposent la projection en avant-première du nouveau court-métrage de Philippe Saire, le dimanche 11 mars à 19h15.

Après les Cartographies (2002-2012), cette œuvre initie une nouvelle série de vidéos-danse liés à des performances in situ. Chaque opus transcrit un " chant " de l'Odyssée d'Homère, prenant comme modèle la transposition qu'en fait James Joyce dans Ulysse : personnelle et contemporaine.
Dans le film qu’il réalise ici, Philippe Saire part d’une situation très concrète pour glisser peu à peu vers une appropriation très libre du mythe. Trois jeunes femmes en fin de soirée, à l’instar des Sirènes, trompent leur impossible paix et la violence de cet impossible en se métamorphosant en naufrageuses. Elles nous entraînent dans la quiétude des flots.
De Philippe Saire Avec Kim Ceysens, Maëlle Desclaux, Maïté Jeannolin

Casino de Montbenon Lausanne, dimanche 11 mars 2018, 19h15 (14 min)
Entrée gratuite, inscription conseillée
La projection est suivie d’une verrée ; précédée des spectacles de Oona Doherty et Edouard Hue.

Black Out, le film – Projection à Lausanne

Première publique de Black Out (2017, 17min), précédé de Vacuum (2016, 6min), dimanche 15 octobre 2017 à 11h, aux Galeries Pathé, Lausanne.
La projection est suivie d’une intervention de Stéphane Bouquet, écrivain et critique.

Loin de se résumer à de simples captations de spectacles, les travaux vidéos de Philippe Saire sont conçus comme des projets à part entière. Après plusieurs courts-métrages (Blind Date, [ob]seen, Faire Diversion, …), ainsi que la série Cartographies, qui se concentrait sur des chorégraphies in situ et était l’occasion de collaborer avec plusieurs réalisateurs de renom, ces deux films courts sont inspirées des spectacles éponymes. Ces derniers s’inscrivent dans une série en cours intitulée Dispositifs et explorant les frontières entre danse et arts visuels.

CUT revient à Lausanne dans le cadre du Programme Commun

Après une Première en novembre dernier, la dernière création de Philippe Saire entamait une tournée à Neuchâtel, puis Darmstadt pour une première allemande avant de passer par Berne et Bienne. Nous sommes très heureux que CUT revienne à Lausanne les 30, 31 mars et 1 avril 2017, et ce dans le cadre du Programme Commun – piloté par le Théâtre de Vidy et l’Arsenic.

Cette pièce chorégraphique pour 5 danseurs sera présentée au Théâtre de Sévelin 36 le jeudi 30 mars à 20h30, le vendredi 31 mars à 21h et le samedi 1 avril à 19h30. Réservations et informations sur le site du théâtre ou par mail.

La Haine de la Musique spectacle ×

Première at Luzernertheater, Lucerne, May 6th, 2000. Choreography for 10 dancers.

Inspired by Pascal Quignard’s book “La Haine de la Musique”.

“To keep slaves, one needs the most music possible.” (Tolstoy)

A performance about music, not a choreographer’s private thoughts on a particular musical work, but rather an investigation into my personal ties with music in general.


Where does the music come to us from ?

It is born out of the inside of the body and our internal life rhythms. It is essential to us. It belongs to us. For years we have developed relationships with it : for creating, virtuosity, in order to belong. It was stolen from us. We stole music from ourselves and it is a part of us that we lack. Just as we lack, inseparable from music, silence.

It is this theft that I would like to deal with, through all the perversions that we keep in our relationships to music. Sweetness, ecstasy, banality, slavery, deviation, submission, flight, from oneself, from one’s own silence. From one’s own music. I see this performance like a voyage taking us to the unrecognized shores of our perceptions. A voyage about loss and reunion. A path towards our senses, thanks to dance, bodies, origins of this music.

Dance will do what it is supposed to do: make and keep us sensitive. So, no looking back (“Happy the blessed time when music was rare…”); no moral, no lesson. The same way we treated “Study in Lightness”, with no more narrative or weight. In speaking of music, this performance will speak of silence. The vibrations of silence. Like a picture by Agnès Martin. How to speak of silence ? On paper, on stage ? Keep still, write no more, dance, make a mark in space, and then disappear.


In Brazil, Summer 1998, during a two-month Experimental Residency.

The music – if one can call it that ! – was unbearable, intolerable, inadmissible. Brazilians have a reputation of being perpetually into parties, music and dance. But what aberration did we witness ! Everywhere – in the street, on the beach – a sort of musical mush, Americanized, blasting, follows you. I experienced it as an aggression of great violence, an attack on my personal space. Pushed to the extreme, this situation seemed to be established, unbeknownst to us, in our daily life, too. This visceral, violent reaction gradually transformed upon reflection, thanks to a book that I happened to have with me, Pascal Quignard’s La Haine de la Musique. This performance is the result of these reflections. In creating a new piece, I need to both know and not know where we are going. It is this razor’s edge, tricky to obtain, that allows for a genuine creative act. Especially in dance, where writing happens in the moment, with the performers. Therefore, the parameters are set; and being set, change by themselves. But the final outcome, the images produced, must stay open and modifiable according to the process. We come back to the process of investigation that made “Study in Lightness” such a success: keeping the shaping of the performance open as much as possible, so that it can impose itself, and come out of the process. Philippe Saire


Through his love of music, Philippe Saire hates certain “music” more and more. [..] An astonishing work. We very quickly realize that to create a show dealing with a hatred for a certain type of music, the first essential is to experience the love of other sounds. To love their rhythms, in this case the rhythms of dancers’ feet, of their breathing, of their cries: to love this music above all for the joy and the exaltation that, mysteriously, it arouses. In a memorable scene, to the music of a Gypsy band the red and orange-clad dancers leap and hurtle through the air, rebounding and colliding in a fiery reminder of Kusturica. Then suddenly the atmosphere changes: the music shows its shadow side, dark, deadening and dominating. One dancer, armed only with a remote control that symbolizes the technological invasion of our lives, pitilessly sends another around and around like a dumb beast until, at the limit of exhaustion, the victim collapses.
Anna Hohler, Le Temps (CH) 2000

The Hatred of Music in triumph in Zurich Philippe Saire’s new work for 11 dancers sets a landmark on the Swiss dance scene. Amusing, sexy and youthful, it breaks away from previous styles. Rewarded by a standing ovation lasting ten minutes the new Philippe Saire creation The Hatred of Music was one of the most remarkable events of the “Steps” dance festival in Lucerne at the beginning of May. In contrast to its forerunners such as Lightness, or Life and Morals of a Night Chameleon, the new piece is amusing, sexy and youthful. [..] Seen against the somewhat intellectual orientation of Philippe Saire’s previous works, it addresses an astonishingly different range of moods, revealing in the process the richness of its potential. It begins curiously with two numbers that parody the karaoke craze – superbly done by Manuel Chabanis and Anne Delahaye, one of the company’s five new dancers – and ends with another reference to this form of entertainment. Karaoke in contemporary dance? With Philippe Saire of course, we travel well off the beaten track, but it could perhaps be asked where he intends to lead us. Into caricature? Satire? Mockery of what passes today for music? Or of dance, even ? [..] The humour of the work does not disguise its precise timing – it runs as regularly as a Swiss watch. The cast is well-knit and brilliantly costumed, and this latest creation is an example of the healthy state of Swiss choreography today.
Patrice Lefrançois, 24 Heures (CH) 2000


Choreography
Philippe Saire


Dancers
Nabih Amaraoui, Marion Ballester, Matthieu Burner, Manuel Chabanis, Anne Delahaye, Hideto Heshiki, Sun-Hye Hur, Annalisa Niero, Nicholas Pettit, Madeleine Piguet, Corinne Rochet


Music
Arthur Besson, Philippe de Rham


Set and light design
Jean-Marie Bosshard


Costumes
Anna Van Brée


Video
Enrique Fontanilles


↳ PHOTOS HD
↳ TECHNICAL RIDER

Past dates

28.04.2000
28.04.2000
Lucerne (CH)
06.05.2000
07.05.2000
Zürich (CH)
12.05.2000
13.05.2000
Lausanne (CH)
17.05.2000
28.05.2000
Bytom (PL)
03.07.2000
03.07.2000
Cracovie (PL)
05.07.2000
05.07.2000
St-Moritz (CH)
30.08.2000
30.08.2000
Johannesburg (SA)
20.09.2000
22.09.2000
Cape Town (SA)
24.09.2000
24.09.2000
Lausanne (CH)
01.11.2000
05.11.2000
Chiasso (CH)
05.05.2001
05.05.2001
Londrina (BR)
25.05.2001
26.05.2001
Sao Paulo (BR)
29.05.2001
30.05.2001
Ludwigsburg (DE)
16.06.2001
17.06.2001
Munich (DE)
28.07.2001
29.07.2001
Freibug (DE)
11.10.2001
12.10.2001
Bourges (FR)
26.03.2002
26.03.2002
Neuchâtel (CH)
23.05.2002
25.05.2002
Neuchâtel (CH)
06.06.2002
08.06.2002